سهراب عبداله زاده و تینا نامداری
مدل بهینه سازی چند هدفه مسیریابی وسایل نقلیه و سنجش میزان کارایی مراکز توزیع امداد پس از بحران
1397,
دانشگاه صنعتی ارومیه,
چكيده
در سال&zwnjهای اخیر با توجه به رشد جمعیت جهان، تراکم جمعیت در نقاط آسیب&zwnjپذیر و استفاده بی&zwnjرویه از منابع طبیعی منجر به افزایش وقوع بحران&zwnjهای طبیعی و انسانی شده و میزان هزینه&zwnjهای جانی و مالی ناشی از آن نیز افزایش&zwnjیافته است. ازاین&zwnjرو به&zwnjمنظور کاهش وقوع بحران&zwnjهای مختلف و هزینه&zwnjهای ناشی از آن، توجه به مراحل چرخه&zwnjی مدیریت بحران (پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازیابی) بیش&zwnjازپیش ضرورت دارد. مرحله پاسخ، سومین مرحله از چرخه مدیریت بحران است. بر اساس آن بعد از وقوع بحران از تمام امکانات موجود جهت خدمت&zwnjرسانی استفاده می&zwnjشود. مهم&zwnjترین هدف در این مرحله، تسریع در امر خدمت&zwnjرسانی و کسب رضایتمندی آسیب&zwnjدیدگان است. از مهم&zwnjترین اقدامات موردنیاز در ساعات بعد از وقوع بحران تعیین مسیریابی مناسب وسایل نقلیه به&zwnjمنظور ارسال کالاهای امدادی موجود در مراکز توزیع اصلی (MDC) است. به همین منظور در این پایان&zwnjنامه با بهینه&zwnjسازی یک مدل چندهدفه مسیریابی و تخصیص کالاهای امدادی به پناهگاه&zwnjها، سعی شده است که در دوره&zwnjهای عملیاتی مختلف حداکثر تسهیلات موجود به آسیب دیدگاه، خدمت و کالاهای امدادی ارائه دهند. همچنین از اقدامات مفید در این حوزه این است که کارایی مراکز توزیع فعال نیز مشخص شود؛ ازاین&zwnjرو در این پژوهش با بهره&zwnjگیری از مفاهیم مربوط به تحلیل پوشش داده&zwnjها مدل ادغامی مسیریابی با کارایی ارائه خواهد شد. این مدل دارای دو هدف برقراری انصاف (کمینه کردن مقدار تقاضای تأمین نشده) و افزایش کارایی است. سپس با توجه به چندهدفه بودن مدل پیشنهادی، با استفاده از روش معیار جامع به یک مدل تک هدف تبدیل شد. درنهایت با استفاده از اطلاعات ثبت&zwnjشده در مقاله پایه و توسعه تعدادی از آن&zwnjها متناسب با ساختار مدل پیشنهادی، عملکرد مدل به&zwnjتفصیل موردبررسی قرارگرفته و اعتبار آن سنجیده شده است.
واژه&zwnjهای کلیدی: مدیریت بحران، بهینه سازی چند هدفه، مسیریابی، تحلیل پوششی داده&zwnjها،کارایی