، جواد عبدالحسيني، مسعود دانش، امين ايرجی
ميزان تغيير نياز لرزهاي سازههاي مسكوني در اثر تغيير كاربري به آموزشي
1401,
ششمين كنفرانس بين المللي مهندسي سازه,
کی از مهمترین اولویت ها جهت کاهش خطر پذیری کشور در برابر زلزله طراحی و ساخت با توجه به نوع کاربری است. در این میان ساختمان های آموزشی و مدارس که در طبقه بندی استاندارد 2۸۰۰ ایران ) آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله( جزء گروه 2 ساختمان های با اهمیت زیاد و در دسته الف &ndash ساختمان هایی که خرابی آنها موجب تلفات زیاد می شود، قرار دارد، یکی از همین اولویت ها می باشد، این در حالی است که در دو دهه اخیر در اکثر شهرهای کشور تعداد بسیاری از ساختمان های مسکونی که اکثر آنها بر اساس ویرایش های اول و دوم طراحی و اجراء گردیده اند به ساختمان آموزشی خصوصی و مدارس غیر انتفاعی تغییر کاربری داشته اند، این ساختمان ها عالوه بر ضعف های مربوط به تفاوت های ویرایش های اول، دوم و سوم استاندارد 2۸۰۰ نسبت به ویرایش چهارم دارای ضعف های مربوط به تفاوت های مقررات و ضوابط ساختمانهای آموزشی نسبت به مسکونی نیز می باشند. لذا می تواند خسارت قابل توجهی در حین زلزله به این سازه ها وارد گردد که عملکرد قابل قبولی را برای ساختمان - های آموزشی نخواهند داشت. در این تحقیق برای بررسی این موضوع، ساختمانهایی با کاربری مسکونی طراحی و نیاز لرزه ای آنها برای ساختمان های آموزشی بررسی شده است.