مدل مکانیابی هاب تک تخصیصه با رویکرد دو هدفه سناریو محور:طراحی شبکه مقاوم در برابرعدم قطعیت در مکان هاب با امکان ارسال مستقیم
المان دمرچی، فرید ممیزی، کامیار صبری لقائی
1404,
یازدهمین كنفرانس بين المللی مهندسی صنايع و سيستم ها ,
مکان&zwnjیابی هاب به عنوان یکی از تصمیمات استراتژیک، نقش کلیدی در ساختار شبکه&zwnjهای حمل&zwnjونقل و زنجیره تأمین ایفا می&zwnjکند، زیرا انتخاب مکان&zwnjهای مناسب برای هاب&zwnjها تأثیر چشمگیری بر کاهش هزینه&zwnjها، بهبود کارایی و افزایش انعطاف&zwnjپذیری شبکه دارد. در این پژوهش یک مدل ریاضی تصادفی دو&zwnjمرحله&zwnjای دو هدفه مبتنی بر سناریو برای طراحی یک شبکه حمل ونقل ترکیبی ارائه شده است که عدم&zwnjقطعیت در دسترس بودن هاب&zwnjها را در نظر می&zwnjگیرد و امکان ارسال مستقیم جریان میان برخی جفت&zwnjهای مبدأ&ndashمقصد را فراهم می&zwnjسازد. مدل پیشنهادی در قالب یک برنامه&zwnjریزی مختلط عدد صحیح توسعه یافته و با در نظر گرفتن مجموعه&zwnjای از سناریوهای احتمالی، شرایط عدم قطعیت را پوشش می&zwnjدهد. در مرحله نخست، تصمیمات استراتژیک شامل انتخاب مکان هاب&zwnjها اتخاذ می&zwnjشود و در مرحله دوم، تصمیمات تاکتیکی مانند تخصیص جریان&zwnjها و مدیریت تقاضا در هر سناریو و امکان ارسال مستقیم صورت می&zwnjگیرد. این رویکرد امکان ارزیابی ریسک و مقایسه عملکرد شبکه در شرایط مختلف را فراهم کرده و از یک&zwnjسو هزینه&zwnjهای سرمایه&zwnjگذاری و عملیاتی را به حداقل می&zwnjرساند و از سوی دیگر سطح خدمات و قابلیت اطمینان شبکه را ارتقا می&zwnjدهد.  هدف مدل، بهینه&zwnjسازی هم&zwnjزمان هزینه&zwnjهای سرمایه&zwnjای ناشی از احداث هاب&zwnjها و هزینه&zwnjهای عملیاتی انتقال جریان در شبکه است. یافته&zwnjهای به&zwnjدست&zwnjآمده نشان می&zwnjدهد که ترکیب مسیرهای هاب&ndashهاب با ارسال مستقیم، شبکه&zwnjای کاراتر و مقاوم&zwnjتر در برابر تغییرات و اختلالات احتمالی ایجاد می&zwnjکند.