• فرید ممیزی

  • استادیار
  • گروه مهندسی صنایع
Email:   
زهرا عرب زاده نصرت آباد؛ فرید ممیزی؛ نادر غفاری نسب

اراپه یک روش ابتکاری مبتنی بر آزادسازی خطی برای حل مساله مکان یابی هاب مدولار چند تحصیصه



آذر 1403, ژورنال تصمیم گیری و تحقیق در عملیات, دوره 9، شماره 3 ، صفحه 797-815 [Citation Link]

هدف: در این تحقیق به بررسی مساله مکان&zwnjیابی هاب مدولار پرداخته شده است که هدف آن کاهش هزینه حمل&zwnjونقل در شبکه هاب با در&zwnjنظر گرفتن واحدهای حمل در شبکه می&zwnjباشد. مدل ارایه&zwnjشده با تعیین مکان هاب&zwnjها و نحوه تخصیص سایر گره&zwnjهای شبکه (گره&zwnjهای غیرهاب) به هاب&zwnjهای شبکه، به محاسبه بهینه واحدهای حمل به&zwnjعنوان&zwnjمثال تعداد پرواز هواپیماها در صنعت هوایی یا تعداد دفعات تردد کامیون&zwnjها در صنعت جاده&zwnjای در مسیرهای شبکه با در&zwnjنظر گرفتن ظرفیت مناسب برای هر وسیله نقلیه می&zwnjپردازد. همچنین تصمیم&zwnjگیری در خصوص میزان درصد حجم جریان ارسالی در مسیرهای شبکه توسط مدل ریاضی صورت می&zwnjگیرد.
روش&zwnjشناسی پژوهش: مدل برنامه&zwnjریزی ریاضی شامل تابع هدف و محدودیت&zwnjهای مربوطه برای مساله موردنظر تعریف شده و توسط نرم&zwnjافزار گمز حل شده و تاثیر پارامترهای مختلف بر روی نتایج بررسی شده است. زمان حل توسط نرم&zwnjافزار گمز در اندازه نمونه&zwnjهای بزرگ&zwnjتر به&zwnjشدت افزایش می&zwnjیابد؛ بنابراین، یک روش حل ابتکاری جدید مبتنی بر روش آزادسازی خطی متغیرهای عدد صحیح برای مساله توسعه داده شده است که قادر است جواب&zwnjهای نزدیک به بهینه در مدت&zwnjزمان کمتر به&zwnjدست آورد.
یافته&zwnjها: مدل ریاضی توسعه داده شده بر روی مجموعه داده&zwnjهای حمل&zwnjونقل مسافری هوایی مربوط به فرودگاه&zwnjهای کشور آمریکا که به مجموعه داده CAB معروف است، پیاده&zwnjسازی شده است. نتایج حاصل نشان&zwnjدهنده مکان بهینه هاب&zwnjها و همچنین تعداد بهینه واحدهای حمل&zwnjونقل بر روی یال&zwnjهای شبکه می&zwnjباشد که وابسته به ظرفیت وسایل حمل&zwnjونقل می&zwnjباشند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش، یک مدل ریاضی عدد صحیح مختلط برای مساله مکان&zwnjیابی هاب مدولار چند&zwnjتخصیصه ارایه شده است. محاسبات عددی با کمک نرم&zwnj­افزار گمز انجام یافته و نتایج موردبحث و بررسی قرار گرفته است.




---